poniedziałek, 26 listopada 2012

Zakochanie

Po serii wpisów na temat zdrady, separacji, rozwodu czas na coś bliższego tytułowi tego blogu, czyli o zakochaniu. Chociaż może się okazać, że to "miłe złego początki"...

Czym jest zakochanie?

Romantycznie:
Niewątpliwie to cudowny stan, który warto przeżyć. To zjawiskowe uczucie obezwładniające nasze zmysły, poczucie unoszenia się nad ziemią, przekonanie, że życie jest piękne. To postrzeganie świata i otaczającej rzeczywistości przez różowe okulary. Jest to absolutnie emocjonalny stan pozbawiony krytycyzmu i pesymizmu, dający wręcz poczucie mocy, siły olbrzyma. Obiekt naszych westchnień jest absolutnie doskonały, pozbawiony wad, jedyny i niepowtarzalny obdarzony bezwarunkową akceptacją... Życie bez ukochanej osoby traci sens, a każda chwila bez niej kojarzy się z bólem egzystencjalnym, tęsknotą i smutkiem. To ideał, któremu możemy wszystko wybaczyć.

Psychologicznie:
To stan zaburzenia emocjonalnego, niemal jednogłośnie uznawany przez psychologów, jako stan zbliżony do choroby psychicznej. Ze względu na oderwanie od rzeczywistości przypomina odmianę psychozy w lekkim nasileniu objawów. Podobnie jak w psychozie, w stanie zakochania, rozum „odlatuje na gumce”, krytycyzm i racjonalne myślenie opuszczają nasz umysł. Zostają zaburzone zdolności do logicznego myślenia, wyciągania wniosków i racjonalnego działania, także oceny. 

Ten stan zwykle trwa kilka miesięcy, choć właściwie pielęgnowany może trwać nawet do kilku lat. Odmianą zakochania pozbawioną doznań erotycznych jest miłość platoniczna.

Jak łatwo się zorientować, ten stan jest nieprawdopodobnie silnym emocjonalnie doznaniem, którego cechą podstawową jest zaburzenie funkcji poznawczych, których celem jest racjonalna ocena faktów i procesu zbierania informacji. Zakładamy różowe okulary, przez które postrzegamy świat, a zwłaszcza obiekt naszych uczyć. Pozytywny aspekt tego zjawiska jest taki, że niesieni na skrzydłach emocji jesteśmy gotowi  pokonać każdą przeszkodę. Niebezpieczne jest natomiast to, że możemy podejmować się wyzwań czasem kompletnie nieadekwatnie do naszych zasobów i postrzegać otaczające zdarzenia życzeniowo. Dlatego w odniesieniu do pojawiających się problemów mówimy: jakoś to będzie, nie martwmy się na przyszłość lub na pewno sobie poradzimy. Nic więc dziwnego, że po fali uniesienia, wobec nieracjonalnej oceny zjawisk, wkraczamy w fazę zdecydowanie mniej fascynującą. To faza przebudzenia, kiedy opada zasłona złudzeń, rozum powoli wraca na swoje miejsce i wkraczamy w fazę rozczarowania. Nie oznacza to, że obiekt naszych uczuć się zmienił, tylko zmieniła się nasza zdolność interpretacji faktów, wyciągania wniosków i racjonalnej analizy.

Dlatego podejmowanie decyzji w stanie „upojenia emocjonalnego”,  np. decyzji o małżeństwie, jest bardzo ryzykowne. Zapominamy o fazie testowania związku, wzajemnego nabywania wiedzy o sobie, uczenia się definiowania swoich  potrzeb i racjonalnej oceny zasobów osób, które będą ze sobą bardziej lub mniej efektywnie współpracować przez całe życie. Z tego powodu wiele małżeństw zawartych pod wpływem zakochania kończy się rozwodem, a zakochanie zastępują kompletnie inne niż do tej pory, uczucia. Wraz z opadnięciem „zasłony z emocji” pojawia się niechęć, złość, gniew, nienawiść… Tym uczuciom towarzyszy wzajemne oskarżanie się, atakowanie, szukanie osoby winnej i odpowiedzialnej za skutki błędnych decyzji, poniżanie i ranienie uznawanych do tej pory ważnych wartości,  takich jak miłość, uczciwość, wierność, godność… Te wszystkie negatywne odczucia sprawiają, że małżonkowie zapominają o przeżywanych wcześniej emocjach i o tym, jak bardzo byli szczęśliwi w początkowej fazie ich związku. Ta faza rozczarowania jest równie silna jak wcześniejsza fascynacja.


1 komentarz:

  1. Mam na imię Wiktoria. Jestem z L.A. Jestem żonaty z mężem od 4 lat. Wszystko zaczęło się kilka miesięcy temu, kiedy mój mąż wrócił z pracy. Zaczął mnie podchodzić, ciągle pytałem, na czym polega problem, i powiedział mi, że ma dość małżeństwa. Mamy 2-letnią córkę, a tymczasem słyszę plotki, że widział inną kobietę, która jest jego kolegą w pracy, ale postanowiłam nie wierzyć, ponieważ mu zaufałam. Słysząc to od niego w ten wierny dzień, złamało mi serce, nie chciałem stracić męża i zerwać małżeństwa, więc padłem na kolana i błagałem go, ale uparł się, że podjął decyzję. Byłem sfrustrowany i zdezorientowany, nie wiedziałem, co zrobić, aby odzyskać męża, dopóki nie usłyszałem o dr Ajayi, rzucającym zaklęcia, który otrzymał swoje moce od swoich przodków, skontaktowałem się z nim, mimo że byłem sceptyczny. Powiedziałem mu, co się stało ze mną i moim mężem, a on zapewnił mnie, że wróci. Opowiedział mi o niektórych zaklęciach, które zamierza rzucić, by go sprowadzić, a ja zaakceptowałem wszystko, co powiedział. Kilka dni później, ku mojemu zdziwieniu, byłem w tym wiernym dniu w pracy, a mój mąż zadzwonił do mnie i powiedział, że chce się ze mną zobaczyć w naszej ulubionej restauracji, w której po raz pierwszy chcieliśmy się pobrać. Kiedy tam dotarłem, mój mąż zamówił już bardzo drogie wino, w tym momencie byłem zdezorientowany. Natychmiast upadł na kolana i błagał mnie, bym wybaczył wszystkim jego niedociągnięciom, że nie wie, co go spotkało… w ten sposób wrócił do mnie mój mąż. Wszystko dzięki dr Ajayi, jeśli potrzebujesz jakiejkolwiek pomocy, czy to problemów zdrowotnych, miłosnych, twoich problemów zawodowych nie pozwól, by cię to obciążało, skontaktuj się dziś z wielkim zaklęciem Rzucającym i nie pożałujesz. Jego kontakty to VIBER lub numer WhatsApp: +2347084887094 lub e-mail drajayi1990@gmail.com

    OdpowiedzUsuń